REVIEW. SCHiM
Dit gamingvoorjaar kent naast langverwachte titels als Star Wars: Outlaws en de Shadow of the Erdtree-uitbreiding van het geliefde Elden Ring niet veel grote kaskrakers. Gelukkig zit de indiescène met al haar creatieve uitspattingen nooit stil. Bij SCHiM, een kleurrijke platformer van universiteitsstudent Ewoud van der Werf, levert dat een uniek concept en visuele stijl op.
De vloer is lava
SCHiM doet meteen denken aan het nostalgische kinderspelletje ‘de vloer is lava’ met een lichttwist: als schim of schaduwwezentje kan je je enkel door schaduwrijke gebieden verplaatsen. Je kan steeds één grote sprong wagen, gevolgd door een kleinere bijkomende sprong. Het opzet is om je van punt A naar punt B te begeven door een beweeglijk stedelijk parcours. Zo spring je van een boomschaduw naar een rondrijdende fietser in de buurt om vervolgens in de schaduw van een lantaarnpaal te belanden. Zulke schaduwpuzzels in de ruim zestigtal levels van de game durven wel eens erg veel geduld te vergen. Het pad naar jouw eindbestemming is immers niet uitgestippeld: het is aan jou om zelf een schaduwspoor te banen. Aan het begin van elk level lijkt de weg soms vanzelfsprekend, waardoor je enkele schaduwen verder plots op een dood spoor belandt.
De gamemechanismen vereisen je om out of the box te denken of wel héél goed je sprongen te timen en dat leidt tot verrassende puzzels met een deftige moeilijkheidsgraad. Als je dan toch in de zon belandt of een sprong slecht timet, duurt het niet lang voor je opbrandt en terug naar een checkpoint wordt geteleporteerd.
Untitled Goose Game met een twist
Volgens de in-game mythos is een schim de bijhorende ziel of geest van een levend wezen of object. Alles in de wereld beschikt over een schim. Dat merk je in jouw reis doorheen de levendige wereld van SCHiM, waar iedereen en alles rondom jou een eigen leven leidt. Verkeer op een druk kruispunt, duiven in het park of een wandelend omaatje met haar winkelkar. Dat wil zeggen dat je soms in quasi stresserende situaties belandt wanneer je in de schaduw van een voorbij scherende fietser springt die toch een andere kant lijkt uit te gaan.
Toch leiden deze lichte (of soms wel zware) puzzelfrustraties niet af van het cozy karakter van SCHiM. Zulke scenario’s zorgen voor plezier en die levendige wereld! De manier waarop je met de wereld rondom jou kan interageren heeft wat weg van de pure chaos in Untitled Goose Game: voorbijgangers lastigvallen en objecten veelvuldig aan- en uitzetten. Met de rustgevende soundtrack, vrolijke pastelkleuren en de zachte, minimalistische artstyle die zo uit de stripboeken uit onze kindertijd lijkt geplukt te zijn, kan SCHiM dan ook niet anders dan in het rijtje van gezellige games aansluiten.
Dit cozy hersenspinsel is trouwens gestart als een veelbelovend examenproject van de Nederlandse universiteitsstudent Ewoud Van der Werf, die na de enthousiaste ontvangst op school de handen in elkaar sloeg met Nils Slijkerman van indiestudio Extra Nice, die op dat moment als gastdocent bij gamedesignlessen hielp. Eenmaal duidelijk bleek dat SCHiM wel erg veel potentieel had, kreeg Van der Werf de kans om zijn eindproject te ontwikkelen bij de onafhankelijke studio. Media-aandacht van verschillende studio’s op Twitter zorgde dan weer voor een sneeuwbaleffect naar een grotere scope en erg begeerde release, met meer dan 200.000 Steam wishlists op z’n palmares. Buiten de Steam-rage breidde SCHiM uit naar andere platformen, met releases op Nintendo Switch, PlayStation én Xbox.
Dat games uit onze contreien het tegenwoordig goed doen—denk maar aan Baldur’s Gate 3 van het Gentse Larian Studios en de Horizon-franchise met PlayStation-posterkind Aloy—is een understatement. Maar dat die games zich ook ín onze contreien afspelen, valt niet vaak voor. Waar megatitels ons meenemen naar verre oorden, werpt SCHiM een blik op een meer vertrouwde omgeving: de charmante straten en kanalen van Nederland. Niet alleen de setting, maar ook de voorbijgangers en hun liefde voor de fiets als vervoermiddel zijn door en door Nederlands. De artstyle, die leent van de klare lijn-stijl die populair werd op eigen bodem door de Kuifje-avonturen van striptekenaar Hergé, past mee in het plaatje. Het is dan ook erg fijn om een gelijkaardige cultuur en herkenbare tekenstijl weerspiegeld te zien in gamepixels.
Visueel gezien is SCHiM niet minder dan prachtig. Elk level beperkt zich steeds tot zo’n twee à drie contrasterende kleuren—een bewuste keuze om Van der Werfs gedeeltelijke kleurenblindheid te vertalen naar het kleine scherm—wat resulteert in een dromerig landschap.
SCHiM is een charmante platformer die je op een gezellige tocht door de straten van Nederland neemt. Met zo’n zestigtal levels in een uitzonderlijk mooie artstyle om te ontdekken is jouw schattig schaduwwezentje wel enkele uren zoet.
9/10
SCHiM
Platformen: Steam, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S
Ontwikkelaar: Ewoud van der Werf
Uitgever: Extra Nice
Prijs: €24,99
Releasedatum: 18/07/2024