REVIEW. Hidden Through Time 2: Myths and Magic

‘We steken Waar is Wally in de tijdmachine’ moet de studio Rogueside gedacht hebben bij het ontwikkelen van Hidden Through Time 2: Myths and Magic. Na een eerdere release op PC is deze hidden-object tijdvreter nu ook beland op consoles. Geschiedenisnerds, tast toe.

Met thema’s als duizend-en-een-nacht, middeleeuwen, Griekse mythologie en de magische jaren ‘80 transformeert deze hidden-object game plots in een geschiedenisles die leuke knipoogjes biedt naar huidige popcultuur. Doorheen de vier magische tijdperken zoek je je in een dertigtal levels gek naar honderden objecten als verborgen zwaarden, misplaatste bezemstelen, kwaadaardige goblins en prinselijke kikkers. Die gezochte voorwerpen en personages bevinden zich in immens gedetailleerde omgevingen die je toelaten om met elk gebouw, personage en prulletje te interageren. Bovendien heeft elk element waarop je klinkt z’n eigen animaties en geluidseffecten.

Stillevens

Om te zeggen dat de wereld in Hidden Through Time 2 leeft, zou nog maar licht uitgedrukt zijn. Naast dansende skeletten, patrouillerende wolven en vuurspuwende draken valt er in elke hoek wel íets te beleven. Dat maakt het ook gewoon erg prettig om de volledige map van boven tot onder uit te kammen, op zoek naar de kleine verhalen en stillevens. Maar verder is er ook een samenhang tussen de levels binnen eenzelfde tijdperk: compleet met begin, midden én einde. En korte inleiding door een verteller. Zo volgen we een groepje avonturiers in de middeleeuwen en ontdekken we de mythologische obstakels op Odysseus’ tocht naar huis.

Extra dimensie

Het zoekwerk is soms donders moeilijk al geeft de game je per object een hint—vaak even vaag als de filosofielessen uit de mond van onze Oudgriekse idolen—om je op weg te zetten. En waar je aan het begin van elk tijdperk slechts een handvol objecten zoekt, speel je gaandeweg met zo’n twintigtal venijnige voorwerpen verstoppertje. Gameplay beperkt zich niet alleen tot interactie met de wereld en het gebruik van je vergrootglas (in het moderne tijdperk ook wel in- en uitzoomen genoemd), want Hidden Through Time 2 introduceert met de Reality Shift een extra dimensie. Je kan switchen tussen twee tijden of seizoenen binnen eenzelfde level om de juiste objecten terug te vinden. Heel leuke feature, maar eentje waarbij de laadschermen helaas niet altijd even lekker draaien op de Switch-versie.

Wie met de handen in het haar wil zitten, kan per tijdperk ook op zoek naar het geheime object dat je zonder hint moet opsporen. Niet altijd even simpel, die geheime objecten… Toch blijven je stresslevels gelukkig onder peil wat Hidden Through Time 2 een fijne game maakt om op het eind van de werkdag mee te luieren in de zetel. Daarmee zegenen we de titel dan ook als geweldige toevoeging aan het cozy game genre.

Wie met de handen in het haar wil zitten, kan per tijdperk ook op zoek naar het geheime object dat je zonder hint moet opsporen.

Wat Hidden Through Time 2 enorm leuk maakt is de ludieke stijl en de aandacht voor detail. O zo veel detail. Over elk puzzelstukje van een map is nagedacht en dat loont: de handgetekende omgevingen en art zijn niet alleen prachtig, maar doorsijpelen van leven. Zo beeldt de ene Griekse map de twaalf werken van de held Herakles uit, terwijl een middeleeuwse map de slag tussen orcs en mensen vastlegt. De magische 80’s zien dan weer bovennatuurlijke tieners naar school gaan op de bezem en de broodnodige Marty McFly in zijn feloranje bodywarmer.

Rogueside zet een ode neer aan de vier tijdperken: in elk middeleeuws level schuilt er een rogue in de schaduwen, de Oudgriekse levels zijn niet compleet zonder een stevige portie sirenes, Medusa’s en dappere helden. Verder zit de game vol met referenties naar games, films, boeken en andere belangrijke popcultuurmomenten. Zo passeerden onder meer Untitled Goose Game, The Shining, Back to the Future, de legendarische Crab Rave en heel wat andere internettoppers de revue!

Zandbak vol bouwtools

Naast de campaign kan je eindeloos levels spelen én zelf maken dankzij de community maps én Architect-modus. Die Architect-modus is een eenvoudige manier om jouw eigen Waar is Wally-avontuur in mekaar te knutselen, compleet met character creation en een zandbak vol bouwtools. Je krijgt alle onderdelen die aanwezig zijn in de bestaande levels: gebouwen, objecten, personages… Net zoals de basislevels kan je twee dimensies van eenzelfde level creëren (dankzij de Reality Shift-modus) en hints naar verlangen toevoegen.

Kortom: je kan jouw level helemaal naar wens maken. Die creatieve vrijheid vertaalt zich in community maps die minstens even vermakelijk zijn. Ten slotte is het ook vermeldenswaardig dat Rogueside een studio van eigen bodem is. Nadat het Gentse Larian met de grote jongens in de gameindustrie meedoet, hebben we met Rogueside (gezeteld in Geel) ook een waardige indiestudio om ons Belgenlandje verder op de kaart te zetten. En misschien is hun nationaliteit ook meteen een antwoord op volgend raadsel: waarom doet de middeleeuwse soundtrack me soms verdacht veel denken aan Alles is op van Samson & Gert?

Met Hidden Through Time 2 zet ontwikkelaar Rogueside een knotsgekke, ludieke en bovenal vermakelijke ode neer aan de vier tijdperken die bomvol referenties en stillevens zit. Verder geeft deze cozy game eindeloos speelplezier dankzij de creatieve community maps.

Deze game werd getest op Nintendo Switch.

9/10

Hidden Through Time 2: Myths and Magic

  • Platformen: Steam | Nintendo Switch | PlayStation | Xbox

  • Prijs: €12,49

  • Releasedatum: 25/01/2024

Vorige
Vorige

REVIEW. Roots of Yggdrasil (Early Access)

Volgende
Volgende

REVIEW. Howl